lördag 30 juni 2012

10 Tips för lyckat röding och öringfiske

Jag var ut en sväng på sjön trots att det var åska i luften. Det visade sig att det inte var till någon nackdel för jag fick en fin öring, trots att det sällan brukar vara bra fiske när det är åskväder. Jag hann just komma hem och göra upp fisken innan det kom ett störtregn.



Det mullrade och blixtrade rätt bra medan jag var ute.

Fin öring tagen på ett skeddrag från Dollarstore.

Jag har fått önskemål från en läsare om att jag ska ge några bra tips för att lyckas med röding och öringfisket, så jag tänkte att jag ska göra ett försök nu då. Det är ingen garanti att ni kommer att få fisk nästa gång ni ger er ut men jag hoppas att det kan hjälpa lite grann.

1. Fråga folk som fiskar mycket om tips på bra fiskevatten.

2. Om det inte nappar på det ena draget, prova då med något annat som ser helt annorlunda ut. Oftast
    tycker jag att det är viktigast att man själv tror på draget.

3. Använd dig av kartor för att lära dig känna fiskevattnen. Kolla efter grund, in/utlopp och försök att
    hitta "ylebacken", alltså en tvär kant från grund till djup.

4. Röding brukar vara lättast att få på försommaren eller sent på hösten, då den trivs bäst i kallt  
    vatten.

5. Öring är fem gånger bättre predator än röding. För att få röding brukar jag avända ett skedrag med
    en bit lina mellan draget och kroken. På kroken fäster jag en fet mask.

6. På högsommaren när det är varmt brukar rödingen stå på djupet där vattnet är kallare.

7. Fiska mycket men räkna med att man inte alltid får fisk.

8. Fiska för att det är kul, om du inte tycker att det är kul kan du sälja ditt spö och köpa nät eller
    pizza för pengarna.

9. Tänk på säkerheten och använd flytväst när du fiskar ifrån båt.

10. Håll dig på god fot med frugan, som att ställa upp på bygg och inredningsprojekt i hemmet. Detta
      ger dig på längre sikt mera fisketid.



Här är min arsenal.

Kolla kartor på mobilen för att hitta de heta fiskeställena. 

1 kommentar:

  1. Wow!

    Tack för alla tips! Nu blir det ett nytt försök i afton!

    Pernilla

    SvaraRadera