tisdag 17 januari 2012

Spännande

Jag var och satte ut en ståndkrok i eftermiddags så det blir spännande att se imorgon bitti om jag fått nån fisk.

För er som inte vet vad det är så kan jag ju förklara. Ståndkrok räknas som fiske med fast redskap och det får man endast göra om man har tillstånd (typ näträtt.)

Jag brukar ta en bit sälj för det är rätt segt och hållbart. Sen mäter man djupet och knyter på rätt längd med lina. Jag brukar använda 0,60 minst! Sen tar man en ståltråd och fäster en krok i den. Ta sedan en liten röding som är absolut jätte död och trä ståltråden genom den. Sätt ner pinnen i methålet så att linan inte skaver mot iskanten. Gräv sen över allt så att det inte fryser. Man måste märka kroken med namn och telefonnummer så fisketillsyns männen vet vem som satt ut den.

Nu är det bara att sova, så får vi se om det blir någon fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar