fredag 3 februari 2012

Iskylan från Murmansk

04:45 ringde min väckarklocka då visade termometern -16 grader, så då var det dags att stiga upp. Jag började dagen med att slita fast och sönder dragkedjan på den andra kassa inre sovsäcken. Det hade varit -13,5 som varmast i igloon. När jag kom ut fullt påklädd kändes det ungfär som jag stod i ute kortkalsonger. Fördelen med att vara på högre höjd är att det brukar vara lite varmare. Jag satte termometern på pulkan för att se hur temperaturen var ute och det visade som kallast -25,2 grader. Nackdelen med att vara på högre höjd är att det kan blåsa, och det gjorde det. Jag kan nog säga att det här var årets hitintills kallaste skidtur. Men skidturen hem gick bra.

Nu sitter jag på Tärnaby Fjällhotell och ska äta en god frukost. Termometern i bilen visade -36 grader som kallast under färden till Tärnaby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar