torsdag 19 april 2012

Hur fiskar man röding?

Jag har fått frågan hur man fiskar röding ganska många gånger den senaste veckan, så nu tänkte jag ge några tips. Det finns säkert lika många metoder som det finns fiskare och inget är rätt eller fel bara det fungerar.

Du behöver ingen speciellt dyr utrustning för att kunna fiska. Man kan fiska med blänke, blinkpirk, mormyska eller balanspirk. Det du behöver är en isborr, pimpelspö och maggot eller något annat agn. När du pimplar kan börja med att sänka ner till botten och sedan veva upp 1-3dm. Du märker när draget är på botten för då blir linan slak. Sedan kan man röra med små och stora rörelser som kan vara regelbundna eller oregelbundna. Sedan är det bara att vänta på att det ska hugga en fisk.

Några tips för ett lyckat fiske:

1. Kolla med lokala fiskare efter bra fiskevatten och var isarna är säkra.

2. Börja vid botten men prova gärna olika djup.

3. Se till att ha en isborr med bra skär, så kolla att du har vatten under isen. Om du borrar på ett grund är skären förstörda.

4. Fiska gärna i vikar, sund eller kring holmar.

5. Börja att gärna att fiska med blänke, om fisket är trögt kan du prova med en mormyska eller balanspirk. Borra många hål och prova nya ställen.

6. Klä dig så att du inte fryser för då blir det inte kul att fiska.

7. Njut av att vara ute, om du får en fisk är det en bonus.

8. Håll dig på god fot med frugan, det underlättar och du får mera fisketid.

Se till att ha vassa skär.

Maggot är perfekt agn.

Börja med blänke.

Min egen balansare.

Fin röding som jag inte fått, den fick min fru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar