söndag 10 mars 2013

En magisk fiskedag!

Jag vaknade vid fyra imorse sedan åkte jag hem, packade det sista innan Samuel och jag begav oss mot Norge. Det var klart väder men när vi började komma till trädgränsen in till kalfjället blev det dimma så vi fick vänta lite men när solen steg högre trycktes den undan. När vi kom upp till fiskevattnet så bytte vi till torra kläder sedan borrade vi varsitt methål sedan började vi fiska. Efter ca tio sekunder fick jag på min första fisk, det blev en lite kamp men jag fick den på rätt sida av isen. Just efter vi ätit lunch kom nästa och sedan blev det lungt. När fisken inte högg lade jag mig på ett renskinn och sov en stund. När jag sovit en stund gick vi iväg och provade ett nytt ställe. så högg det för Samuel. Han bärgade en fin röding, sedan högg nästa men då gick linan av. Medan Samuel sprang tillbaka till basecamp och hämta ett nytt spö lånade jag hans methål, då högg det igen för mig. Just innan Samuel var tillbaka slapp den. Så lade jag mitt drag vid ytan i hans hål medan jag borrade ett nytt. Då hör jag att Samuel såg något mer än mitt drag i hans hål. Så kom fisken jag tappade simmande upp och han tog upp den med näven. Helt Galet! Jag tappade en till och vi fick känna några fler hugg. När solen gick ner bakom fjällen bet kylan till igen så då började vi bege oss hem.






En fin röding! from Peder Karlsson on Vimeo.

Samuel tar en fin röding from Peder Karlsson on Vimeo.

Så kan det gå.... from Peder Karlsson on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar